بهترین روغن گیاهی برای پوست شما کدام است؟

بهترین روغن گیاهی برای پوست شما کدام است؟

عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی، از گل‌ها، برگ‌ها و دانه‌های گیاهان مختلف تهیه می‌شوند. برخی از آن‌ها خواصی دارند که بیماری‌ها و مشکلات مختلف پوستی را درمان می‌کنند. اگر از علاقه‌مندان به محصولات طبیعی هستید، در ادامه‌ی مطلب با ماروکالا همراه باشید تا بهترین عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای سلامت و زیبایی پوست را بشناسید.

عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای پوست خشک

عصاره‌های گیاهی برای پوست خشک

در برخی از فصل‌های سال و در برخی از مناطق آب‌وهوایی، پوست بسیار خشک می‌شود. علاوه بر این، ممکن است خودتان به طور طبیعی پوست خشک داشته باشید. حتی ممکن است به مرور زمان فعالیت غده‌های چربی موجود در منافذ پوست، کمتر شود. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا پوست خشک داشته باشید که زمینه‌ساز مشکلات مختلف پوستی است. پوست خشک را معمولا با کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها درمان می‌کنند ولی عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی هم می‌توانند باعث بهبودی پوست خشک شوند و چربی طبیعی را به آن برگردانند. در ادامه چند نمونه از این روغن‌ها را معرفی می‌کنیم.

اسطوخودوس

احتمالا درباره‌ی خواص اسطوخودوس یا لاوندر برای بهبود خواب و آرامش شنیده‌اید اما این روغن یا عصاره‌ی چندمنظوره می‌تواند خواص متعددی هم برای پوست داشته باشد. عصاره‌ی لاوندر رطوبت و چربی پوست را به تعادل می‌رساند و خواص ضدالتهابی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که قرمزی پوست که ناشی از خشکی است، کاهش پیدا کند. علاوه بر این، عصاره‌ی لاوندر، یک آب‌رسان طبیعی است که می‌تواند پوست خشک را بدون اینکه آن را چرب کند، ترمیم کند.

جهت مشاهده و خرید تونر آرامش بخش پوست سینره حاوی اسطوخودوس با قیمت عمده کلیک کنید

بابونه

عصاره‌ی بابونه حاوی یک ترکیب آلی به نام آزولن است. این ترکیب آلی می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و التهاب آن را کمتر کند. البته فراموش نکنید که اگر به برخی از گیاهان دارویی حساسیت دارید، باید از این عصاره هم اجتناب کنید چون بابونه ممکن است تحریک‌کننده‌ی آلرژی باشد.

چوب صندل

این عصاره حاوی مواد و ترکیباتی است که علاوه بر افزایش رطوبت پوست، التهاب آن را کاهش می‌دهند.

عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای پوست چرب

روغن‌های گاهی برای پوست چرب

در افرادی که پوست چرب دارند، غدد چربی پوست، فعالیت بیش از اندازه دارند و چربی اضافه و بیش از حد روی سطح پوست ایجاد می‌کنند. عواملی مثل رطوبت، گرما و هورمون‌ها باعث می‌شوند که شرایط پوست چرب بدتر شود. عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانند این چربی اضافه را کاهش دهند و کاری کنند که غدد چربی پوست به اندازه‌ی لازم چربی ترشح کند و در واقع سطح چربی پوست را متعادل کنند.

مریم گلی

عصاره‌ی مریم گلی حاوی ترکیباتی مثل لینالیل استات و گرانیل است که چربی اضافه‌ی پوست را کنترل می‌کند. مریم گلی می‌تواند از ایجاد آکنه روی پوست جلوگیری کند و ظهور چین و چروک و لکه‌ها را که به مرور زمان و در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود به تأخیر می‌ندازد. این عصاره با کنترل کردن چربی پوست باعث کاهش جوش و در نتیجه کاهش لک‌های ناشی از جوش می‌شود.

رزماری

عصاره‌ی رزماری را بیشتر از هر چیز به خاطر خواص ضدالتهابی آن می‌شناسند. علاوه بر این، عصاره‌ی رزماری خاصیت مسکن و کاهش درد هم دارد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن نوعی ترکیب شیمیایی به نام استر است که باعث می‌شود غدد چربی پوست عملکردی متعادل داشته باشند. در واقع تحقیقات نشان داده است که این عصاره علاوه بر پوست، برای پیشگیری از ایجاد شوره و کنترل چربی موهای چرب هم کمک‌کننده است و حتی می‌تواند تحریک‌کننده‌ی رشد مو باشد. در نتیجه بسیاری از افراد برای رشد موها و تقویت آن‌ها از عصاره‌ی رزماری به‌عنوان سرم روی پوست سر استفاده می‌کنند.

صمغ کندر

گرچه تحقیقات بسیار کمی روی تأثیرات صمغ کندر در مراقبت از پوست انجام شده است، شواهد نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند پوست‌های چرب و مستعد آکنه را متعادل کند و در عین حال چربی لازم برای پیشگیری از پیر شدن پوست را فراهم کند.

عصاره‌ی شمعدانی

عصاره‌ی این گیاه خاصیت قلیایی دارد و به همین دلیل می‌تواند چربی پوست را متعادل کند. این ویژگی که در عصاره‌ی شمعدانی وجود دارد باعث شده که یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده در صابون‌ها باشد. علاوه بر کنترل چربی برای تنظیم میزان رطوبت پوست هم بسیار مؤثر است.

شکوفه‌ی نارنج

شکوفه‌ی نارنج حاوی ترکیبی به نام سیترال است. یکی از خواص این ترکیب این است که بدون خشک کردن پوست می‌تواند چربی ترشح شده از پوست را کنترل کند.

جهت مشاهده و خرید کرم پمپی آبرسان آی کارلی مدل گل های وحشی مانند بابونه و… با قیمت عمده کلیک کنید

بهترین عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای پوست‌های حساس

بهترین عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای سلامت پوست

پوست‌های حساس ممکن است خشک یا چرب باشند. حساسیت پوست می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل آلرژی، اگزما و سایر مشکلات و بیماری‌های پوست شود. اگر شما هم پوست حساس دارید باید پوست خود را از عصاره‌هایی که خاصیت اسیدی دارند پاک نگه دارید؛ مثلا لیمو. عصاره‌های زیر معمولا برای همه‌ی انواع پوست مناسب هستند و خطری ندارند؛

  • عصاره‌ی لوندر
  • صمغ کندر
  • چوب صندل

عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی برای پوست‌های مستعد آکنه

برای پوست‌هایی که مستعد آکنه هستند یکی از نکات مهمی که باید رعایت کنید این است که چربی‌ها و باکتری‌های اضافی را از روی آن پاک کنید بدون این که پوستتان را خشک کنید. چرا که خشک کردن بیش از اندازه‌ی پوست باعث می‌شود که تولید چربی در پوست افزایش پیدا کند؛ در نتیجه نه تنها چربی پوست کمتر نمی‌شود بلکه نتیجه‌ی معکوس می‌گیرید. یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد آکنه در پوست می‌شود التهاب است. هم عصاره‌ی رزماری و هم صمغ کندر هر دو به خاطر توانایی در درمان آکنه شهرت دارند. این عصاره‌ها از طریق کاهش دادن میکروب‌ها و آلودگی‌های روی پوست و همین‌طور کاهش التهاب، مانع از ایجاد آکنه می‌شوند.

عصاره‌ی مریم گلی هم برای درمان آکنه و در پوست‌های چرب استفاده می‌شود. علاوه بر این، عصاره‌های زیر می‌توانند برای پوست‌هایی که مستعد آکنه هستند به منظور پیشگیری از ایجاد جوش مفید باشند؛

عصاره‌ی لیمو

روغن یا عصاره‌ی لیمو را معمولا از خلال پوست لیمو و مرکبات می‌گیرند. این عصاره می‌تواند برای مبارزه با التهاب و رادیکال‌های آزاد مؤثر باشد. رادیکال‌های آزاد و التهاب از عوامل اصلی ایجاد آکنه و پیری پوست هستند.

عصاره‌ی علف لیمو

علف لیمو دارای خاصیت قابض یا جمع‌کننده است؛ به همین دلیل به‌عنوان یک ماده‌ی ضد میکروبی برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست استفاده می‌شود و از این طریق با تمیز کردن پوست مانع از ایجاد جوش می‌شود.

عصاره‌ی دارچین

عصاره‌ی دارچین هم به‌عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی بسیار قوی شهرت دارد. مهم‌ترین دلیل استفاده از این عصاره به‌عنوان ضدالتهاب وجود یک ماده‌ی شیمیایی به نام سینامیک اسید است. سینامیک اسید علائم آکنه‌ی التهابی مثلا جوش‌های زیرپوستی و جوش‌های چرکی را کاهش می‌دهد.

درخت چای

عصاره‌ی درخت چای یکی از مشهورترین محصولات طبیعی در پیشگیری از آکنه است و در طب سنتی برای پیشگیری و درمان جوش، از آن استفاده می‌شود. عصاره‌ی درخت چای با التهاب و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. هر دو عامل در ایجاد آکنه نقش دارند.

عصاره‌های گیاهی برای از بین بردن بثورات پوستی یا انواع راش

برخی از عصاره‌ها توانایی متعادل نگه داشتن رطوبت و رفع خارش ناشی از راش‌های پوستی را دارند. این بثورات پوستی شامل درماتیت آتوپیک (اگزما) و پسوریازیس است.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که ترکیب آویشن و اسطوخودوس به درمان اگزما در موش‌ها منجر می‌شود. محققان این عقیده را دارند که این ترکیب می‌تواند برای انسان‌های مبتلا به بیماری پوستی هم مفید باشد.

سایر عصاره‌های مفید برای راش‌های پوستی

  • اسطوخودوس
  • دارچین
  • شمعدانی

یکی دیگر از نکات قابل توجه، دردی است که گاهی اوقات می‌تواند با بثورات پوستی ایجاد شود. در این حالت، می‌توانید از عصاره‌های زیر استفاده کنید که دارای خاصیت تسکین‌دهنده‌ی درد هستند؛

اکالیپتوس

یکی دیگر از عصاره‌های گیاهی که به خاطر خاصیت ضددرد آن شهرت دارد، اکالیپتوس است. این گیاه می‌تواند برای پوست‌های خشک و راش‌های پوستی خارش‌دار، رطوبت لازم را تأمین کند.

نعنای هندی یا پاچولی

عصاره‌ی نعنای هندی یا پاچولی، التهاب و درد را تسکین می‌دهد. این ویژگی برای درمان راش‌های ناشی از اگزما مفید است.

نعنا فلفلی یا سوسنبر

احتمال درباره‌ی خواص نوشیدن چای نعنا فلفلی برای کاهش سردرد شنیده‌اید. خواص نعنا فلفلی فراتر از تسکین سردرد است و برای سلامت پوست هم مفید است. جوهر نعنا ماده‌ای است که در این گیاه پیدا می‌شود و خاصیت ضددرد برای پوست دارد. این عصاره می‌تواند التهاب و حرارت راش‌های پوستی را کاهش دهد.

وینترگرین (Wintergreen)

این گیاه حاوی ماده‌ای به نام متیل سالیسیلات است که خواصی شبیه به نعنا فلفلی دارد. این ماده می‌تواند به‌عنوان تسکین‌بخش و آرام‌کننده روی راش‌های پوستی دردناک استفاده شود.

جهت مشاهده و خرید کرم مرطوی کننده پمپی دلویک وان مدل زوغن آرگان مناسب انواع پوست با قیمت عمده کلیک کنید

عصاره‌های گیاهی مفید برای لک‌های پوستی

عصاره‌های گیاهی

برخی از عصاره‌های گاهی برای پیشگیری از جای جوش و لک‌های ناشی از تابش آفتاب، مفید هستند. اگر این عصاره‌ها را به شکل سرم استفاده کنید، می‌توانند رنگ پوست را یکنواخت کنند. البته نباید از محصولات گیاهی، انتظار معجزه داشته باشید ولی استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انار

روغن انار خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که باعث می‌شود پوستی سالم‌تر و یکدست‌تر داشته باشید.

دانه‌ی هویج

عصاره‌ی دانه‌ی هویج برای کاهش اسکار و جای جوش مفید است. علاوه بر این، از ایجاد چین‌وچروک که ناشی از افزایش سن است، پیشگیری می‌کند.

نارنگی

روغن نارنگی خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که برای داشتن پوستی نرم‌تر و یکنواخت‌تر مفید است.

عصاره‌های دیگر برای پیشگیری از تغییر رنگ پوست:

  • صمغ کندر برای لکه‌های ناشی از پیری
  • شمعدانی برای یکنواخت شدن رنگ پوست
  • لیمو برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد
  • اسطوخودوس برای کاهش قرمزی پوست

عصاره‌های گیاهی برای پیشگیری از پیری پوست

عصاره‌های گیاهی برای پیشگیری از پیری پوست

پوست انسان به مرور زمان و به طور طبیعی، انعطاف خود را از دست می‌دهد و میزان تولید کلاژن در آن کم می‌شود. این شرایط باعث ایجاد خط، چین و چروک در پوست می‌شود. عصاره‌های گاهی زیر در تحقیقات مختلف، خواص خود را برای پیشگیری از پیری پوست ثابت کرده‌اند؛

عصاره‌ی گل محمدی

این عصاره سرشار از ویتامین‌های A و C است که برای تجدید سلول‌های پوستی لازم است. تجدید سلول‌های پوستی به مرور زمان و با افزایش سن، کمتر می‌شود. استفاده از آن باعث می‌شود که پوستی صاف‌تر با خطوط و چین‌وچروک کمتری داشته باشید.

مُرّ یا مرِّ مَکّی

مُرّ نوعی صمغ است که توسط زنان مصری برای پیشگیری از پیری پوست استفاده می‌شد. این عصاره که سرشار از آنتی‌اکسیدان است، گردش خون در زیر پوست را بهبود می‌بخشد و پوستی شفاف‌تر و روشن‌تر برایتان به ارمغان می‌آورد.

جوجوبا

روغن جوجوبا خاصیت ویژه‌ای در ترمیم‌ لایه‌ی بیرونی پوست دارد که به خاطر وجود اسیدهای چرب طبیعی موجود در آن است. از دیگر روغن‌ها و عصاره‌هایی که خواص مشابهی دارند می‌توان به روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن دانه‌ی آفتابگردان اشاره کرد. روغن جوجوبا، روغنی سبک است و برای استفاده روی پوست چرب هم مناسب است.

جهت مشاهده و خرید کرم مرطوب کننده دست و صورت مای با عصاره روغن جوحوبا مناسب انواع پوست با قیمت عمده کلیک کنید

سایر روغن‌ها و عصاره‌هایی که خاصیت ضدپیری دارند

  • اسطوخودوس
  • صمغ کندر
  • شکوفه‌ی نارنج
  • دانه‌ی هویج
  • مریم‌گلی
  • نعنای هندی
  • نارنگی

چطور از عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده کنیم؟

برای استفاده از عصاره‌ها معمولا آن‌ها را استنشاق می‌کنند یا مستقیم روی پوست استفاده می‌کنند. خوردن عصاره‌ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند البته ممکن است انواع خوراکی هم در بین آن‌ها پیدا شود. اگر قصد دارید از عصاره‌ها مستقیما روی پوست استفاده کنید، حتما قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست تست کنید. با این تست متوجه می‌شوید که آیا به این عصاره‌ها حساسیت دارید یا نه. هرگز از این عصاره‌ها و روغن‌ها در اطراف چشم خود استفاده نکنید.

برای تست کردن عصاره‌ها، مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست استفاده کنید مثلا روی بازو. ۲۴ ساعت صبر کنید تا اگر واکنش‌های آلرژیک مشاهده کردید، استفاده از آن را متوقف کنید. در صورتی که علائمی مشاهده نکردید، می‌توانید از این عصاره‌ها روی پوست استفاده کنید.

پخش‌کننده‌ها

پخش‌کننده‌ها این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. برخی از انواع دستگاه‌های بخور هم می‌توانند برای پخش کردن عصاره‌ها در فضا استفاده شوند. این وسیله برای مواقعی کاربرد دارد که بخواهید از عصاره‌ها به شکل استنشاقی استفاده کنید. به این کار، رایحه‌درمانی هم می‌گویند. گرچه استنشاق برخی عصاره‌ها می‌تواند برای دستگاه تنفس و بدن، آرام‌بخش باشد ولی این شیوه‌ی استفاده معمولا خواصی برای پوست ندارد.

ماساژ و استفاده‌ی موضعی و مستقیم روی پوست

برای درمان مشکلات پوستی، عصاره‌های گیاهی باید به شکل موضعی استفاده شوند. برای استفاده از عصاره‌ها گاهی لازم است که آن‌ها را با یک روغن پایه، رقیق کنید. برای این منظور از روغن‌هایی مثل روغن زیتون یا روغن بادام استفاده می‌کنند. به ازای هر قاشق غذاخوری روغن پایه، چند قطره عصاره استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این ترکیب را تا زمانی که به خوبی جذب شود، روی پوست ماساژ دهید.

حمام کردن

حمام کردن با عصاره‌های گیاهی یکی دیگر از روش‌ها برای استفاده از خواص این عصاره‌ها برای پوست است؛ به خصوص برای قسمت‌هایی از پوست که دسترسی به آن‌ها سخت است. برای این منظور باید چند قطره از عصاره‌ی دلخواه را در آب وان بریزید. به اندازه‌ی کافی به عصاره‌ها فرصت دهید تا تأثیر خود را نشان دهند.

عوارض جانبی و نکات احتیاطی در استفاده از عصاره‌های گیاهی

عصاره‌های گیاهی

استفاده‌ی موضعی از عصاره‌ها روی پوست اگر آن را با یک روغن پایه رقیق نکنید، می‌تواند باعث ایجاد التهاب و راش‌های پوستی شود. قبل از استفاده از عصاره‌ها، مقداری از عصاره‌ی رقیق‌شده را روی پوست قرار دهید و آن را تست کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و اگر نشانه‌ای مشاهده نکردید، می‌توانید بدون نگرانی از آلرژی، از آن استفاده کنید.

عصاره‌های گیاهی طبیعی هستند ولی فراموش نکنید که به اندازه‌ی داروها می‌تواند تأثیرگذار باشند. آن‌ها را به شکل خوراکی مصرف نکنید و سعی نکنید مشکلات پوستی را خودسرانه با این عصاره‌ها حل کنید. اگر باردار هستید یا فرزند شیرخوار دارید، حتما قبل از استفاده از عصاره‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

جمع‌بندی

عصاره‌های گیاهی با وجود خواص متنوعی مثلا خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ترمیم‌کنندگی، برای انواع مشکلات پوستی استفاده می‌شوند. در حالی که هنوز تحقیقات زیادی درباره‌ی تأثیرات این عصاره‌ها در حال انجام است، و شاهد نشان داده است که استفاده از عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی می‌تواند مشکلات مربوط به پوست‌های خشک، چرب و مستعد آکنه را برطرف کند.

قبل از استفاده از این عصاره‌ها و روغن‌ها با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید به‌خصوص اگر بیماری‌های زمینه‌ای مثلا اگزما، رزاسه یا پسوزیاریس دارید. اگر با هر گونه واکنش‌های منفی و عوارض جانبی پس از استفاده از عصاره‌ها مواجه شدید، فورا مصرف آن‌ها را قطع کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

منبع:https://www.healthline.com/health/essential-oils-for-skin#_noHeaderPrefixedContent

دسته‌بندی آرایش و مراقبت بدن
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت