برای رفع تیرگی زیر چشم چه کار کنیم؟

تیرگی زیر چشم

همه ما کم یا زیاد در طول زندگی خود درجه ای از تیرگی زیر چشم های خود تجربه کرده ایم. مردم معمولا فکر می کنند خستگی و کمبود خواب دلیل ایجاد این تیرگی ها است. اما این فقط یکی از دلایل بوجود آمدن سیاهی زیر چشم است و دلایل دیگری در بروز این وضعیت پوستی دخالت دارند.باید بدانیم که سیاهی دور چشم به تنهایی نشانگر بیماری خاصی نیست و ایجاد آن نباید ما را نگران وضعیت سلامت خود کند بلکه ظاهر شدن آن ها در بیشتر موارد علامتی برای ایجاد تغییر در عادات روزمره ی زندگی است.

علل ایجاد تیرگی زیر چشم چیست؟

تیرگی زیر چشم یکی از اصلی ترین عارضه های پوستی است که در زیبایی و سن و سال فرد تاثیر بسزایی دارد. عوامل مختلفی را می توان در بروز سیاهی و تیرگی موثر دانست؛ که ممکن است در زنان و یا مردان در سنین مختلف بروز کند.

در حالت نرمال به صورت مدام، گردش خون در قسمت زیر چشم انجام شده و اکسیژن و مواد مورد نیاز به سلول های پوستی می رسد و در نتیجه همواره پوستی شاداب و روشن خواهیم داشت. بنابراین اگر هر عاملی به نحوی گردش خون در این ناحیه را دچار اختلال کند سبب بروز این عارضه پوستی و همچنین چروک خواهد شد.

1- ژنتیک: تحقیقات نشان داده است ویژگی های پوستی نظیر ضخامت، رنگ و توزیع ملانین در پوست ( مانند پوست زیر چشم) از والدین به فرزندان منتقل می شود.

2- کم خوابی: کم خوابی را می توان اصلی ترین عامل این عارضه دانست. زمانی که فرد به اندازه ی کافی در طول شب بیدار باشد و چشم ها برای مدت طولانی استراحت نکنند گردش خون در زیر پوست دچار اختلال شده و سبب بروز این عارضه می شود.

3- کمبود آب بدن: زمانی که در طول شبانه روز به میزان مناسب آب مصرف نشود رگ های خونی خشک شده و گردش خون را با مشکل مواجه می کند.

4- نور مستقیم آفتاب: رنگدانه ملانین در پوست وجود دارد و تحت تاثیر شدت نور آفتاب سبب تغییر رنگ شده و پوست به سمت تیرگی می رود.

5- مصرف سیگار و یا مواد اعتیاد آور: توتون و تنباکو، نوشیدنی های کافئین دار و همچنین الکل؛ میزان خون جریان یافته درون رگ ها را کاهش می دهند.

6- کمبود ویتامین: ویتامین هایی نظیر  E,C,D,Kدر شادابی و طراوت پوست بسیار موثر هستند و رژیم غذایی نادرست سبب کاهش میزان این ویتامین ها در بدن می شود.

7- مشکلات پزشکی: مشکلات گوارشی(کبد، کلیه و معده)، مشکلات تیروئیدی و عصبی

8-سن: بروز این عارضه در سنین مختلف گزارش شده است اما با افزایش سن به خصوص در میانسالی احتمال ابتلا، بیشتر می شود.

9- مشکلات تغذیه ای: رژیم های غذایی نادرست لاغری و یا غذاهای ناسالم

10- آلرژی و حساسیت های فصلی: حساسیت های فصلی که سبب خشکی پوست و یا آبریزش بینی می شوند. التهاب بینی، پوست اطراف چشم را تحت تاثیر قرار داده و سبب حساسیت آن می شود و در نهایت علت حلقه سیاه دور چشم می شود.

11- اختلالات قاعدگی: تحقیقات نشان داده است خونریزی های شدید و طولانی مدت را می توان یکی از علت های تیرگی زیر چشم دانست.

12- کم خونی و کمبود آهن خون

13- تجمع رنگدانه ها

درمان های کلینیکی برای کاهش میزان تیرگی زیر چشم :

۱- درمان موضعی

کرم‌های زیادی ادعای درمان تیرگی زیر چشم را دارند ولی عملاً تعداد کمی از آنها واقعا موثر هستند. گاهی کرم‌های دورچشم ترکیبی که در داروخانه آماده می‌شود می‌تواند اثر درمانی خوبی داشته باشد.

۲- تزریق چربی

یکی از روشهای رفع گودی و تیرگی زیر چشم استفاده از پرکننده‌ها می‌باشد که چربی بدن خود فرد هم جزو همین پرکننده‌ها محسوب می‌شود. درمورد تزریق چربی زیر چشم باید گفت این روش به عنوان یکی از متدهای ماندگار و کم عارضه است که البته هردوی این موارد به مهارت و تکنیک تزریق مرتبط است. در ادامه به خصوصیات بهترین تزریق چربی زیر چشم خواهیم پرداخت.

مزایای تزریق چربی زیر چشم

1-رؤیت نتایج تزریق چربی زیر چشم بلافاصله پس از اتمام تزریق

2- کم عارضه بودن تزریق چربی زیر چشم

3- حداقل دوران نقاهت و بدون نیاز به بستری شدن

4- ماندگاری تزریق چربی زیر چشم مشروط بر تکنیک و مهارت پزشک

3- تزریق ژل:

تزریق ژل نیز مانند تزریق چربی به منظور پر کردن گودی زیر چشم، روشی موثر در رفع این عارضه محسوب می‌شود. در تزریق ژل به اجزای مختلف صورت با توجه به این مطلب که ژل‌ها ساختنی هستند (مانند چربی از بدن خود فرد قابل استخراج نیست و در کارخانه تولید می‌شود) ممکن است در موارد نادری ایجاد حساسیت نمایند و این تنها عارضه غیرمعمول این ماده است. البته بدون در نظر گرفتن مهارت پزشک در تزریق و مرغوبیت خود ژل که در موفقیت این روش بسیار دخیل هستند.

4- مزوتراپی:

مزوتراپی روشی است که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد فعال، مستقیما به درون لایه سوم پوست، جایی‌که رگ‌های خونی وجود دارند، یعنی مزودرم، تزریق می‌شود. هدف از مزوتراپی، افزایش فعالیت‌های فیبروبلاست، یعنی سلول‌های مسئول تولید کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید در پوست، و کاربرد غلظت زیاد مواد فعال ضروری برای احیای پوست سالم و جوان، می‌باشد. با تکرار این کار، مقدار کلاژن افزایش یافته و به این ترتیب، رنگ پوست زیر چشم‌ها، از تیرگی در آمده بهبود می‌یابد.

5- میکرونیدلینگ:

میکرونیدلینگ، که با نام نیدلینگ پوست نیز شناخته می‌شود، روش جوانسازی پوست با حداقل تهاجم است که در آن، از ابزاری استفاده می‌شود که دارای سوزن‌های ظریفی است. این سوزن‌ها برای ایجاد سوراخ‌های ریز درون پوست، به منظور ایجاد جراحت پوستی کنترل شده، استفاده می‌شوند. هر سوراخ، کانالی ایجاد می‌کند که بدن را برای پرکردن این جراحات میکروسکوپی با تولید کلاژن و الاستین جدید، تحریک می‌کند و از این طریق بافت، رنگ و سفتی پوست، بهبود می‌یابد. به همین جهت میکرونیدلینگ هم در گروه درمان‌های سیاهی دور چشم قرار می‌گیرد. میکرونیدلینگ بر روی نواحی حساس اطراف چشم، باید توسط متخصص و با احتیاط کامل، انجام شود. با توجه به حساسیت و ظرافت این روش توصیه می‌شود حتما توسط متخصص پوست و مو انجام پذیرد تا با بهترین نتایج میکرونیدلینگ و حداقل عوارض آن مواجه شوید.

6- لیزر:

جوانسازی زیر چشم با لیزر به طور قابل توجهی، سیاهی دور چشم و زیر چشم را بهبود می‌بخشد. لیزر پوست می‌تواند رنگ پوست تیره را روشن ساخته و همچنین تشکیل کلاژن‌های جدید در پوست را تحریک کند و در نتیجه موجب کاهش سیاهی دور چشم و خطوط دور چشم گردد.

تیرگی زیر چشم

درمان های خانگی برای کاهش میزان تیرگی زیرچشم :

1 روغن بادام

روغن بادام، ترکیبِ طبیعیِ فوق‌العاده‌ای برای درمان سیاهی دور چشم است. چرب کردن اطراف چشم با روغن بادام به حذف این حلقه‌های چشمی کمک می‌کند، علاوه بر روغن بادام باید از ویتامین E هم برای حذف این حلقه‌ها استفاده کنید.

    قبل از خواب مقدار کمی روغن بادام را دور چشم بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

    بگذارید در طول شب روی پوست‌تان بماند.

    صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.

    این روش را تا حذف کامل حلقه‌های دور چشم ادامه دهید.

٢. خیار

خیار خاصیت روشن‌کنندگی دارد و ماده‌ی جمع‌کننده و معتدلی است که به رفع حلقه‌های تیره‌ی دور چشم کمک می‌کند. علاوه بر آن نرم‌کننده است و به پوست طراوت و تازگی می‌بخشد.

خیار را به صورت حلقه‌های کلفت ببرید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را برای حداقل ۱۰ دقیقه روی چشم‌ها بگذارید، سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته و دو بار در روز، انجام دهید.

روش دیگر این است که آب خیار را گرفته و آن را با آب لیمو ترکیب کنید، سپس یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشم بگذارید و سپس صورت‌تان را بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته انجام دهید.

٣. سیب‌زمینی خام

سیب‌زمینی خاصیت سفیدکنندگی دارد و به روشن کردن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم و از بین بردن پف چشم‌ها کمک می‌کند.

یک یا دو سیب‌زمینی خام را رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را به آب سیب‌زمینی آغشته کنید و آن را درست طوری روی حلقه‌های دور چشم بگذارید که همه‌ی قسمت‌های تیره را پوشش دهد، اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی چشم‌تان بماند و سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و این کار را روزی یک یا دو بار در طول چند هفته، انجام دهید.

 می‌توانید به جای گرفتن آب سیب‌زمینی، خود سیب‌زمینی را ببرید و آن را مستقیما روی حلقه‌های دور چشم بگذارید.

۴. گلاب

گل رز ترکیبات فوق‌العاده‌ای برای جوان‌سازی پوست دارد و چشم‌های خسته را تسکین می‌دهد. با توجه به خاصیت جمع‌کنندگی و قابض بودن آن می‌تواند به عنوان یک روشن‌کننده‌ی پوست به کار گرفته شود.

    پد چشم پنبه‌ای را چند دقیقه در گلاب خالص بگذارید.

    پد را روی چشم‌تان بگذارید.

    اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی چشم بماند.

    این دستور را روزی دو بار به مدت چند هفته انجام دهید.

۵. گوجه‌فرنگی

یک قاشق چای‌خوری آب گوجه‌فرنگی را با نصف قاشق چای‌خوری آب‌ لیمو ترش ترکیب کنید و به آرامی آن را روی حلقه‌های سیاه دور چشم‌تان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. این دستور را روزی دو بار و به مدت چند هفته تکرار کنید. استفاده از آب گوجه‌فرنگی به تنهایی نیز مفید است.

همچنین می‌توانید یک لیوان آب گوجه‌فرنگی را همراه با چند برگ نعناع، آب‌لیمو و نمک بنوشید. برای اینکه این ترکیب حداکثر خواص خود را حفظ کند،‌ آن را بلافاصله بعد از آماده‌‌سازی بنوشید. استفاده از این ترکیب به‌ صورت دو بار در هفته‌ می‌تواند بسیار مفید باشد.

۶. عصاره‌ی لیموترش

ویتامین ‌‌C موجود در آب‌ لیمو به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی به برطرف کردن تیرگی دور چشم کمک می‌کند.

یک پد پنبه‌ای را به آب‌ لیمو آغشته کنید و آن را دور چشم‌تان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار و برای چند هفته انجام دهید.

روش دیگر، درست کردن خمیری با ترکیب آب‌ لیمو، آب گوجه‌فرنگی و مقدار کمی آرد و زردچوبه است. این خمیر را به آرامی دور چشم‌تان بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید و این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

توجه: اگر آب‌ لیمو باعث احساس سوزش روی پوست‌تان می‌شود از مصرف آن خودداری کنید.

جهت مشاهده و خرید کرم فوق آبرسان جی مدل خیار با قیمت عمده کلیک کنید

٧. روغن نارگیل

ماساژ دادن دور چشم با روغن نارگیل روشی مؤثر و طبیعی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم است. با توجه به خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن، استفاده از آن باعث نرمی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی است و خطوط زیر چشم را محو می‌کند.

روغن نارگیل خالص را زیر چشم‌تان بمالید و آن را ماساژ دهید.

بگذارید چند ساعت بماند بعد آن را پاک کنید.

 این کار را روزی ٢ الی ٣ بار، به مدت چند هفته تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

٨. چای کیسه‌ای

کافئین و آنتی‌اکسیدان های موجود در چای از طریق کوچک‌ کردن رگ‌های خونی و کاهش احتباس مایعات موجب از بین رفتن حلقه‌های دور چشم و پف چشم می‌شوند. بخصوص تانین موجود در چای باعث کاهش تورم و تغییر رنگ پوست می‌گردد.

    دو عدد چای سیاه یا چای سبز کیسه‌ای را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود.

    هر کیسه را روی یک چشم قرار داده و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند.

    بعد کیسه‌ها را برداشته و صورت‌تان را بشویید.

    این کار را یک یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید.

٩. کمپرس سرد

کمپرس سرد موجب انقباض رگ‌های خونی زیر چشم شده و به کاهش پف چشم و حذف حلقه‌های دور چشم کمک می‌کند.

یک لیف حمام را در آب یا شیر خنک قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی چشم‌ها بگذارید.همچنین می‌توانید مقداری یخ را در یک پارچه پیچیده و آن را چند دقیقه زیر چشم بگذارید. به جای آن می‌توانید از نخودفرنگی منجمد، چای کیسه‌ای منجمد یا قاشق سرد استفاده کنید.این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۱۰. زردچوبه

زردچوبه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کوچک شدن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم کمک می‌کند. همچنین پوست اطراف چشم را نرم‌تر و صاف‌تر می‌کند.

دو قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با آب آناناس مخلوط کنید تا به صورت خمیری سفت در بیاید.

این خمیر را دور چشم بمالید.

بگذارید ۱۰ دقیقه بماند بعد با یک پارچه‌ی نرم و مرطوب آن را پاک کنید.

سایر توصیه‌ها

  • به میزان کافی بخوابید و استراحت کنید.
  • از مالیدن زیاد چشم‌ها اجتناب کنید زیرا این کار موجب گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف چشم می‌شود که حلقه‌های تیره‌ی دور چشم را تیره‌تر نشان می‌دهد.
  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید وگرنه به چشم‌ها آسیب می‌رساند.
  • سعی کنید زیاد در مقابل آفتاب قرار نگیرید.
  • در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا از احتباس مایعات در بدن جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از تشکیل کیسه‌های زیر چشم که ناشی از تجمع مایعات در پلک پایین است، هنگام خواب با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سرتان، آن را بالا نگهدارید.
  • رژیم غذایی مناسب و استفاده از ویتامین‌های A، E و C را فراموش نکنید.
  • سیگار نکشید و مصرف الکل و مایعات کافئین‌دار را محدود کنید، سیگار کشیدن به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و الکل و کافئین موجب کاهش آب بدن می‌شوند که تضعیف پوست حساس اطراف چشم را به دنبال خواهد داشت.
دسته‌بندی زیبایی و سلامت صورت
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت