آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟

آیا مصرف بیوتین واقعا در رشد مو موثر است؟

یکی از مکمل‌هایی که اخیراً مصرف آن زیاد توصیه می‌شود، مکمل بیوتین است. بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف بیوتین بر رشد مو تأثیر زیادی دارد و موهایی سالم و درخشان برایتان به دنبال دارد. این باورها چه اندازه صحت دارند؟ با ماروکالا همراه باشید تا این باورها را بررسی کنیم.

بیوتین چیست؟

مصرف بیوتین

بیوتین یک ویتامین محلول در آب و بخشی از خانواده‌ی ویتامین B است. آن را گاهی اوقات با نام ویتامین H هم می‌شناسند. بدن برای تبدیل برخی مواد غذایی به انرژی، به بیوتین نیاز دارد. این ویتامین نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن‌ها دارد. اگر بیوتین را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است ریزش مو و راش‌های پوستی قرمزرنگ و پوسته‌پوسته را تجربه کنید. البته کمبود این ویتامین معمولاً بسیار نادر است.

در بیشتر موارد بیوتینی که از رژیم غذایی دریافت می‌کنید برای تأمین نیازهای بدن کافی است و می‌توانید از مزایای فراوانی که برای سلامت‌تان دارد بهره‌مند شوید. البته بسیاری از افراد مصرف بیوتین را با خوردن برخی مکمل‌ها افزایش می‌دهند و امیدوارند که مزایای بیشتری از آن دریافت کنند.

اگر قصد دارید مکمل بیوتین بخرید ادامه‌ی مطلب را بخوانید. در ادامه عوارض جانبی احتمالی این ویتامین و نحوه‌ی اضافه کردن آن به رژیم غذایی را عنوان می‌کنیم.

جهت مشاهده و خرید ماسک مو هیرواتر کامان مدل بیوتن و زینک با قیمت عمده کلیک کنید

تحقیقات در مورد بیوتین و رشد مو چه می‌گویند؟

کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن‌های شما را تشکیل می‌دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت‌های کراتینه بدن را بهبود می‌بخشد. اما فراتر از این حقیقت که قبلاً مشخص شده، محققان واقعاً مطمئن نیستند که نقش بیوتین در مراقبت از پوست یا مو چیست.

تحقیقات در مورد اثرات بیوتین بر رشد مو بسیار پراکنده و محدود است. تا به امروز، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو کمک کند.

در بررسی مطالعات مختلف مانند دو موردی که در ادامه می‌خوانید، شواهد غیرقابل نتیجه‌گیری هستند که بتوان تأیید کرد که بیوتین بر رشد مو تأثیر می‌گذارد. زیرا مکمل‌های مصرف شده در این تحقیقات فقط حاوی بیوتین نبوده و شامل سایر مواد نیز بوده‌اند. در نتیجه بهبود رشد مو را نمی‌توان فقط به بیوتین نسبت داد.

به عنوان مثال در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، به دو گروه از زنان با موهای کم‌پشت، دو بار در روز و به مدت ۹۰ روز، مکمل‌هایی داده شده است. یک گروه مکمل خوراکی پروتئین دریایی (MPS) حاوی بیوتین و سایر مواد دریافت کرده‌اند و گروه یک قرص دارونما (بدون درمان فعال) مصرف کرده‌اند.

در آغاز و پایان این تحقیق، تصاویر دیجیتالی از مناطق آسیب‌دیده در پوست سر افراد گرفته شده است. موهای هر شرکت‌کننده نیز شسته شده و هرگونه ریزش مو در شرکت‌کنندگان شمرده شده است.

محققان بعد از بررسی نتایج دریافتند که زنانی که از MPS استفاده کرده‌اند در مناطق تحت تأثیر ریزش مو، رشد قابل توجهی داشته‌اند. آن‌ها همچنین ریزش کمتری را تجربه کرده‌اند.

یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۲ توسط همین محققان نتایج مشابهی را ارائه داده است. شرکت‌کنندگان پس از ۹۰ و ۱۸۰ روز بهبود رشد و کیفیت مو را تجربه کرده‌اند.

مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه شده

مقدار مورد نیاز این ویتامین در شبانه‌روز به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلاً سن، جنسیت و وضعیت سلامت کلی بدن. متخصصان توصیه می‌کنند هر فرد بزرگسال بالای ۱۰ سال باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکرو‌گرم در روز مصرف کند.

مقدار مصرف در کودکان:

  • از تولد تا ۳ سالگی: ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم
  • از ۴ تا ۶ سالگی: ۲۵ میکروگرم
  • از ۷ تا ۱۰ سالگی: ۳۰ میکروگرم

افرادی که در دوران بارداری و شیردهی هستند به مقدار بیشتری بیوتین نیاز دارند. برای اینکه مقدار لازم برای مصرف روزانه‌ی بیوتین را پیدا کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان توصیه‌هایی در مورد مصرف ایمن این ویتامین و روش‌هایی برای افزایش آن برای بهره‌بردن از فواید بیوتین به شما توصیه می‌کنند. برای تأمین بیوتین مورد نیاز بدن خود، هم می‌توانید مکمل مصرف کنید و هم آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منابع غنی بیوتین در رژیم غذایی

منابع غذایی بیوتین

افراد معمولاً مقدار بیوتین مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی مناسب دریافت می‌کنند. اما اگر می‌خواهید مصرف آن را افزایش دهید می‌توانید غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • جگر و قلوه
  • زرده‌ی تخم‌مرغ
  • آجیل، مانند بادام، بادام‌زمینی و گردو
  • دانه‌ی سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز
  • گل کلم
  • قارچ

حرارت زیاد می‌تواند اثربخشی بیوتین را کم کند در نتیجه برای تأمین بیوتین مورد نیاز بدن غذاهایی را انتخاب کنید که بتوانید خام مصرف کنید یا کمترین فراوری روی آن‌ها انجام شده باشد.

مقدار بیوتین در هر ماده‌ی غذایی متفاوت است. می‌توانید مقدار بیوتین محصولات غذایی را از روی برچسب ارزش غذایی آن بخوانید.

مکمل‌های بیوتین

اگر فکر می‌کنید که در رژیم غذایی خود بیوتین به مقدار کافی وجود ندارد یا می‌خواهید مقدار مصرف این ویتامین را افزایش دهید، می‌توانید از مکمل‌های موجود استفاده کنید. مکمل‌های بیوتین به عنوان داروی بدون نیاز به تجویز پزشک به شکل کپسول یا قرص در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. قبل از مصرف مکمل‌ها باید اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی آن را به دقت بخوانید و فقط محصولاتی را بخرید که از تولیدکننده‌ی آن اطمینان دارید.

افراد معمولاً با خوردن مکمل‌ها به خصوص مکمل بیوتین، عوارض جانبی خاص و شدیدی را تجربه نمی‌کنند. اما عوارض جانبی بسیار مختصری مثل موارد زیر، ممکن است اتفاق بیافتد:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دلپیچه

با مصرف مکمل‌ها همراه با غذا می‌توانید عوارض جانبی آن را کاهش دهید. مکمل‌ها برای همه لازم یا مناسب نیستند. حتماً قبل از مصرف هر مکملی باید با پزشک مشورت کنید. پزشک معمولاً عوارض جانبی احتمالی آن را توضیح می‌دهد، مقدار مناسب مصرف را توصیه می‌کند و فواید آن را شرح می‌دهد. می‌توانید مکمل‌ها را مطابق با دستورالعمل روی بسته‌بندی آن‌ها مصرف کنید مگر اینکه پزشک چیز دیگری برای شما تجویز کرده باشد.

جهت مشاهده و خرید کرم آبرسان مو کامان مدل بیوتن و زینک با قیمت عمده کلیک کنید

سایر فواید بیوتین برای سلامت بدن

گرچه برای ثابت کردن تأثیر بیوتین در رشد مو تحقیقات بیشتری نیاز است، این ویتامین فواید متعددی برای سلامت کلی بدن دارد. به عنوان مثال بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که متابولیسم سالم بدن را تضمین می‌کند. بیوتین گلوکوز کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند و به اسیدهای آمینه در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک می‌کند.

در ادامه چند مورد از فواید دیگر بیوتین را بخوانید:

۱. شکستن عناصر درشت‌مغزی‌ها

بیوتین به بدن کمک می‌کند غذا را به انرژی تبدیل کند و آنزیم‌هایی برای تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین تولید می‌کند. به طور خاص، بیوتین در موارد زیر نقش دارد:

  • گلوکونئوژنز: این مورد شامل سنتز گلوكز از منابع دیگری غیر از كربوهیدرات مانند اسیدهای آمینه است و آنزیم‌های حاوی بیوتین به شروع این روند كمك می‌كنند.
  • سنتز اسیدهای چرب: بیوتین به آنزیم‌هایی کمک می‌کند که واکنش‌هایی را که برای تولید اسیدهای چرب ضرورت دارند فعال می‌کنند.
  • تجزیه اسید آمینه: آنزیم‌های حاوی بیوتین در متابولیسم چندین اسید آمینه مهم از جمله لوسین نقش دارند.

۲. سلامت ناخن

ناخن‌های شکننده بسیار آسیب‌پذیر هستند و خیلی زود دچار شکستگی و ترک می‌شوند. کمبود بیوتین می‌تواند یکی از دلایل خشکی و شکننده بودن ناخن باشد. برای افرادی که دچار کمبود بیوتین هستند، مکمل‌های حاوی بیوتین می‌تواند مشکلات ناخن را حل کند و مقاومت ناخن را افزایش دهد. البته غیر از مصرف محصولات تجاری، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی هم می‌تواند سلامت ناخن شما را تضمین کند.

۳. مفید برای دوران بارداری و شیردهی

فواید مصرف بیوتین

بیوتین برای مادران باردار و در دوران شیردهی اهمیت زیادی دارد. گرچه کمبود بیوتین بسیار نادر است اما کاهش یافتن سطح بیوتین بدن در دوران بارداری معمولاً اتفاق می‌افتد. البته کمبود بیوتین معمولاً به حدی نمی‌رسد که علائم خاصی ایجاد کند. اما در زنان باردار چون بدن ویتامین‌ها را سریع‌تر تجزیه می‌کند، معمولاً کمبود بیوتین اتفاق می‌افتد. به همین دلیل زنان باردار به بیوتین بیشتری نیاز دارند و می‌توانند آن را از مکمل یا از رژیم غذایی دریافت کنند. البته در دوران بارداری و شیردهی، قبل از مصرف هر مکملی ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

۴. کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت

دیابت نوع ۲ یک بیماری متابولیکی است که با سطح بالای قند خون و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود.

کمبود بیوتین ممکن است تنظیم قند خون یا گلوکز را مختل کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که سطح بیوتین خون در افراد دیابتی ممکن است کمتر باشد. تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که مکمل‌های حاوی بیوتین و پیکولینات کروم می‌توانند از مقاومت به انسولین جلوگیری کنند.

در مجموع درک کامل اثرات بیوتین بر دیابت و کنترل قند خون به تحقیقات بیشتر و باکیفیت‌تری نیاز دارد.

۵. سلامت پوست

دانشمندان هنوز به طور کامل نقش بیوتین در حفظ سلامت پوست را بررسی نکرده‌اند. با این حال افرادی که کمبود بیوتین دارند ممکن است دچار مشکلات پوستی، از جمله بثورات قرمز و پوسته پوسته شوند. برخی از افراد همچنین معتقدند که بیوتین ممکن است به بهبود پسوریازیس کمک کند. تأثیر این ویتامین روی پوست ممکن است از تأثیر آن بر متابولیسم چربی ناشی شود. این روند برای حفظ سلامت پوست مهم است و ممکن است در افرادی که سطح پایینی از بیوتین دارند، اختلال ایجاد کند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که بیوتین در افرادی که کمبود ویتامین ندارند، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

۶. کمک به درمان بیماری ام‌اس

بیماری ام‌اس یک بیماری خودایمنی است و به پوشش محافظ رشته‌های عصبی مغز، نخاع و چشم آسیب می‌رساند. به این پوشش محافظ میلین گفته می‌شود و بیوتین ممکن است در تولید آن نقش مهمی داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ام‌اس به دوزهای بیوتین روزانه تا ۳۰۰ میلی گرم پاسخ مثبت می‌دهند. این مکمل ممکن است روند پیشرفت بیماری را معکوس کرده و ناتوانی مزمن را کاهش دهد.

همچنین تصور می‌شود که بیوتین برای موارد زیر هم مفید باشد:

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد شناختی
  • افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش کلسترول بد LDL

چه مدت تا دیدن نتایج طول می‌کشد؟

بیوتین

اکثر افراد تا زمانی که مصرف خود را برای چندین ماه افزایش ندهند، هیچ مزیت قابل توجهی نخواهند دید. برای مشاهده‌ی بهترین نتیجه، باید در مصرف خود ثابت‌قدم باشید.

اگر مصرف خود را از طریق رژیم غذیی افزایش می‌دهید باید روزانه چندین غذای غنی از بیوتین بخورید تا در واقع مقدار کافی بیوتین را مصرف کنید و بتوانید تغییری مشاهده کنید.

اگر مکمل مصرف می‌کنید، مهم است که آن را روزانه مصرف کنید یا همان‌طور که پزشک به شما دستور داده است.

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است اما مطالعات سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که نتایج ممکن است در کمتر از ۹۰ روز دیده شود.

این نتایج شامل افزایش رشد و درخشش مو است. هر چقدر که مدت بیشتری مکمل مصرف کنید، نتایج بهتری خواهید داشت.

جهت مشاهده و خرید شامپوهای سبوس برنج پرمون در انواع گوناگون مناسب با هر نوع مو با قیمت عمده کلیک کنید

خطرات و هشدارها

افزودن غذاهای غنی از بیوتین به رژیم غذایی شما خطری ندارد. با این حال همیشه باید قبل از افزودن یک مکمل جدید به برنامه‌ی معمول خود، با پزشک مشورت کنید.

بیوتین هیچ تداخل شناخته‌شده‌ای با سایر داروها و مکمل‌ها ندارد اما پزشک باید استفاده از مکمل را در کنار سایر داروهای مصرفی شما تأیید کند.

پزشک همچنین می‌تواند اطلاعات فردی بیشتری در مورد مقدار مصرف و عوارض جانبی احتمالی آن ارائه دهد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است؛ بنابراین هر گونه بیوتین اضافی در بدن از طریق ادرار خارج می‌شود. این باعث می‌شود که اوردوز یا مصرف ‌بیش‌ازحد بیوتین اتفاق نیافتد.

اگر پس از افزایش مصرف بیوتین بثورات پوستی غیرمعمول یا غیرمنتظره‌ای مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، این نشانه‌ای از مصرف زیاد بیوتین است.

پزشک موارد زیر را برای تایید مصرف بیش از حد بررسی می‌کند:

  • سطح پایین ویتامین C
  • سطح پایین ویتامین B6
  • سطح قند خون بالا
  • کاهش تولید انسولین

اگر پزشک تأیید کند که بیش از حد بیوتین دریافت می‌کنید، دوز توصیه شده برای شما را کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر دچار کم‌پشتی یا ریزش مو هستید، بیوتین ممکن است به رشد مجدد موها کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف بیوتین می‌تواند کیفیت کلی مو، از جمله ضخامت و درخشش آن را بهبود بخشد.

ممکن است بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کرده باشید بنابراین در مورد استفاده از مکمل با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است برخی از تغییرات غذایی یا مکمل بیوتین را توصیه کنند. حتماً از دستورالعمل‌ها در مورد دوز مصرفی پیروی کنید.

اگر هنگام مصرف مکمل بیوتین علائم غیرمعمولی را مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع:https://www.healthline.com/health/biotin-hair-growth

دسته‌بندی دانستنی‌های مو و ناخن
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت